Voorzittersstijlen


14 augustus 2018 - 

Dit is eindelijk weer een artikel dat ik voor de VergaderSter geschreven heb.
Door de drukke banen naast mijn eigen bedrijf kwam ik niet toe aan het schrijven van artikelen. Ik leg je in dit voorwoord uit hoe het zit.

Sinds een paar maanden heb ik naast Vergaderen Doe Je Zo! en het secretarisschap van Cliëntenraad Samenleving in Wageningen een andere baan. Ik ben nu secretaris van een Cliëntenraad bij een grote zorginstelling. Officiëel heet wat ik doe coördinator cliëntmedezeggenschap.
Dit is weer anders dan ambtelijk secretaris zijn van een ondernemingsraad, de baan die ik ruim 2 jaar had.
Het werken in de zorg is nieuw voor mij. En deze Cliëntenraad moest nog gevormd worden. Nu zijn er 5 leden en kan de Cliëntenraad volgens de Wet Medezeggenschap Cliëntenraden in de Zorg weer advies geven aan de bestuurder en alle andere taken volledig op zich nemen.
Als ik dit schrijf liggen er 5 adviesaanvragen en er komen nog zeker 2 nieuwe, we hebben dus wel wat te doen.

Ik wil weer regelmatig(er) een VergaderSter uitbrengen en zal je op de hoogte houden van mijn ervaringen.

Met hartelijke groet,

Carla

Hoofdartikel: Voorzittersstijlen

Ik ben nu ruim 10 jaar bezig met Vergaderen Doe Je Zo!. In die tijd heb ik veel voorzitters meegemaakt, zowel bij workshops met de hele vergadergroep als bij workshops en begeleidingstrajecten aan een voorzitter of soms aan een groep voorzitters.
Daarnaast werk ik via mijn secretarisschap langere tijd met voorzitters.

Elke voorzitter heeft zijn of haar eigen stijl en ook een eigen opvatting over de taak van een voorzitter. Soms is dat zo gegroeid in de samenwerking met de groep waar hij of zij voorzitter van is. Soms is het vooral de opvatting van de voorzitter hoe het zou moeten of is het gevormd door de ervaringen en het karakter van de voorzitter.

In dit artikel vraag ik  jou, als je voorzitter bent, om wat zelfreflectie op je voorzitterschap.

Hiervoor heb ik 12 vragen opgesteld.
Er zijn natuurlijk nog veel meer vragen te bedenken.
Als je aanvullingen hebt: stuur ze me op, dan verwerk ik het in een volgend artikel hierover.

Vragen aan een voorzitter
1. Wat is je taakomschrijving?
2. Is dat een officiële taakomschrijving of één die je zelf hebt gemaakt?
3. Als er geen taakomschrijving is: wat denk je zelf dat je doet als voorzitter?
4. Ben je onderdeel van de vergadergroep of onafhankelijk voorzitter?
5. Maakt dit uit hoe je voorzit? Dus zit je als lid van de vergadering anders voor dan als onafhankelijk voorzitter?
6. Hoe leidend ben jij in de vergadering?
7. Hoe komt de agenda tot stand? Hoe bepalend ben je daarbij?
8. Op wat voor manier structureer je een discussie?
9. Hoe zorg je dat iedereen aan het woord komt en ook dat veelpraters veel meer zeggen dan weinigpraters?
10. Hoe vaak ben zelf je aan het woord? En waarover praat je dan?
11. Ga je ook inhoudelijk in op een discussie? Past dit bij je taakomschrijving?
12. Evalueren jullie de gang van zaken? Zo ja: komt dan ook de voorzitterstaak aan de orde?

De antwoorden zijn vooral voor je zelf, maar als je ze met mij wilt delen kan dat ook. Je kunt ze me mailen of hieronder een reactie plaatsen

Carla

 

Je mag dit artikel gebruiken voor een tijdschrift, nieuwsbrief of website.
Wel het in het geheel overnemen en dit stukje toevoegen met een werkende link:
‘Door Carla van den Bos van Vergaderen doe je zo!
Ga naar http://www.vergaderendoejezo.nl voor het aanvragen van het gratis e-boekje
‘In 5 stappen naar een leuke (vergader-)groep’.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *